سیستم نجات اظطراری آسانسور


سیستم نجات اضطراری در آسانسور چیست؟


آیا تاکنون در هنگام قطع برق در آسانسور محبوس شده اید؟

همانطور که می دانید روش سنتی و متداول امروزی برای به حرکت در آوردن کابین در هنگام قطع برق،باز کردن ترمز مکانیکی آسانسور توسط اهرم و گرداندن چرخ دستی (hand wheel) با رعایت احتیاط های لازم می باشد.اما در قرن بیست و یکم که تکنولوژی پیشرفت قابل ملاحظه ای کرده است  و ابزار و سیستم های کمکی مناسبی در همه ی زمینه ها طراحی و ساخته شده است ،بهتر نیست که به جای دست و پنجه نرم کردن با شرایط پر دغدغه از تکنولوژی بهره گرفت.

سیستم های نجات اضطراری طوری طراحی شده اند که قطع برق را تشخیص داده و با پخش پیغام هایی موجب آرامش گردیده و با رعایت نکات ایمنی،آسانسور را به حرکت در می آورد و به راستای طبقه رسانده و درب را باز می کند تا افراد از داخل کابین آزاد شوند.
این سیستم در کنار تابلو فرمان هنگام قطع برق،کنترل موتور و ترمز مکانیکی و درب آسانسور را در دست گرفته و فرامین لازم را صادر می نماید.


بعد از قرارگیری و نصب این سیستم در آسانسور به کمک تغذیه باطری ولتاژ مدار ایمنی تامین شده و پس از اطمینان از بسته بودن درب کابین فرمان باز شدن ترمز را صادر و تغذیه ی لازم را برای حرکت موتور با سرعت کند تولید می نماید.در این مرحله برای مدت زمان کوتاهی هر دو جهت حرکت تست می گردد و جهتی را که جریان کمتری نیاز داردانتخاب نموده و به حرکت ادامه می دهدتا به راستای طبقه برسد.با فعال شدن سنسور توقف،فرمان بسته شدن ترمز صادر می گردد و بعد از توقف کامل فرمان های لازم جهت باز شدن در کابین منتقل می شود.


در سفارش سیستم نجات اضطراری باید به نکات زیر توجه کرد:

  1. نوع آسانسور (کششی یا هیدرولیکی )
  2. نوع موتور
  3. ولتاژ و جریان شیر برقی در آسانسور هیدرولیک
  4. ولتاژ و جریان ترمز مکانیکی موتور
  5. ولتاژ و جریان کمان در باز کن
  6. نوع در:در آسانسور جزء بخش هایی است که از تنوع بالایی برخوردار است.(در فرماتور۲۲۰ – فرماتور درایودار و اتوبوسی – در مری و …….)


چند نکته در مورد سیستم نجات اضطراری:

در سیستم های نجات اضطراری معمولا از باطری های سیلد اسید استفاده می گردد.
اگر این باطری ها برای مدت طولانی بدون استفاده در انبار باقی بماند رفته رفته از شارژ آن کم شده و از عمر مفید آن کاسته می گردد،بنابراین در سفارش سیستم های اضطراری این نکته حائز اهمیت است که بعد از تحویل سیستم به سرعت نسبت به نصب آن اقدام گرددو باطری ها زیر شارژ قرار گیرد.
معمولا دیده می شود که بین تحویل تابلو تا نصب آن مدت زمان زیادی طول می کشد که این مورد برای سیستم های نجات اضطراری نا مناسب می باشد،بنابراین در بازدیدهای دوره ای باید ولتاژ باطری ها بررسی گردد.
در نهایت برای افزایش اطمینان از صحت عملکرد کلی سیستم می توان با قطع برق عملکرد درست سیستم نجات اضطراری را مورد تست قرارداد.

نصاب آهن کشی آسانسور


چگونه آهن کشی آسانسور را انجام دهیم؟

همانطور که می دانیم آهن کشی آسانسور یکی از مهمترین بخش های اجرایی آن می باشد و از این رو باید دقت زیادی در انجام آن صورت گیرد. ما برای آهن کشی ابتدا باید آهن آلات مناسب این کار را سفارش دهیم تا در حین انجام پروژه به مشکل بر نخوریم.

برای سفارش آهن آلات مورد نیاز، دقت زیادی باید صورت گیرد تا با توجه به گرانی آهن، بار مالی اضافی متوجه کارفرما نشود. از همین رو شرکت فنی مهندسی فرازجم کناره در بخش آموزش خود، محاسبه دقیق آهن آلات را نیز به کارآموزان خود آموزش می دهد تا در حین اجراء هیچ مشکلی بوجود نیاید.

پس از آنکه آهن آلات مورد نیاز توسط کارفرما تهیه گردید باید ضد زنگ شود تا از پوسیدگی احتمالی جلوگیری شود. در این فرصت چاله آسانسور باید کاملا تخلیه گردد و طبق استاندارد ارتفاع آن از کف تمام شده پارکینگ باید ۱۸۰ سانتی متر باشد که ۳۰ سانتی متر آن توسط بتن مگر بستر سازی می شود و ۱۵۰ سانتی متر دیگر به عنوان چاهک باقی خواهد ماند.

پس از آماده شدن چاهک آسانسور و آهن آلات، همه چیز برای آهن کشی آماده است. مهارت گروه نصب نقش بسیار مهمی را در این مرحله ایفا می کند. اعضای گروه آهن کش علاوه بر مهارت در جوشکاری باید از فیزیک بدنی مناسبی برخوردار باشند تا در حین کار آسیب نبینند و زود خسته نشوند. همچنین باید از یک بالابر کوچک برای بالا بردن آهن آلات استفاده کنند و هیچگاه با نیروی انسانی مبادرت به انجام این کار نورزند چرا که بسیار خطرناک است. علاوه بر بالابر باید از دستگاه جوش مناسب نیز استفاده کنند تا در طبقات بالا دچار مشکلاتی از قبیل نوسانات برق و غیره نشوند.

آهن کشی از طبقه همکف آغاز می شود و در صورتی که دیواره چاله آسانسور پوشیده شده باشد حتما به داربست نیاز خواهیم داشت تا گروه نصب بتوانند بدون خطر کارشان را انجام دهند. در ابتدای کار باید سیم شاغول ریخته شود تا چهار کلاف با دقت تمام مشخص شود. در انتهای سیم شاغول باید یک سری وزنه های کوچک نصب شود تا سیم را کاملا در حالت کشش قرار دهد و علاوه بر آن در اثر وزش باید جا به جا نخواهد شد.


نصاب آهن کشی آسانسور با اکیپ مجرب 


عضویت در سندیکای آسانسور


مدارک لازم جهت عضویت در سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی ایران منطبق بر مصوبات هیئت مدیره از لینکهای زیر دانلود نمایید.

مدارک لازم جهت عضویت

فرم شماره ۱ و ۲

مزایای آسانسورهای کششی




سادگی سیستم فرمان آسانسورهای کششی

نصب راحت تر آسانسورهای کششی

سابقه طولانی استفاده از آسانسورهای کششی نسبت به انواع دیگر

آمار زیاد تعداد نصب آسانسورهای کششی

قیمت نسبتا" ارزان آسانسورهای کششی نسبت به دیگر آسانسورها

قیمت نصب ارزانتر آسانسورهای کششی

سرویس و تعمیرات راحت تر آسانسورهای کششی

در اکثریت بودن متخصصین تعمیرات  آسانسورهای کششی نسبت به آسانسورهای دیگر

فراوانی قطعات یدکی آسانسورهای کششی


k2-geared.jpg

 آسانسورهای کششی (موتوررخانه دار و با موتورگیربکس معمولی) یکی از آسانسورهای پر طرفدار و مناسب برای ساختمانهای کم واحد و زیر 10 طبقه می باشد.
البته مدتی است با استفاده از اینورتور در این نوع آسانسور، ضمن رفع مشکل شوک زمان حرکت و توقف، مصرف برق این آسانسورها هم تا حدود %50 کاهش یافته است.
(مصرف انرژی و برق آسانسورها پر هزینه می باشد، طراحان و دست اندرکاران صنعت آسانسور در تلاش هستند تا با ارائه راه حل های نوین، مصرف انرژی و صدمات زیست محیطی آسانسورها را کاهش دهند.
بر همین اساس با استفاده از قابلیتهای زیر:
استفاده از اینورتور
جایگزینی نرم افزار و کنترل میکروپروسسوری به جای رله های الکترو مکانیکی
استفاده از حسگرها در کابین
نرم افزارهایی که به صورت خودکار آسانسور را در حالت غیر فعال یا نیمه فعال در می آورد "حالت خواب" که در این حالت چراغها و صفحه نمایش شستی کابین و پخش موسیقی و دستگاه تهویه کابین تا زمان ورود مسافر به حالت انتظار رفته یاو خاموش می شوند.)
با توجه به مطالب فوق تمایل خریداران اکثر ساختمانهای چند طبقه جمع و جور که در تهران و دیگر استانها هر روزه شاهد ساخت آنها هستیم، به آسانسورها کششی ساده بیشتر می باشد.

منبع: پارس لیفت