اسانسورهای هیدرولیک
اسانسورهای هیدرولیک کیورینال با گیربکس مستقیم با تجهیزات خود ایستا و طراحی کامل از جنس آلومینیوم و پلی کربنات میباشد. بدنهٔ اصلی آن فلزی است که با تجهیزات روی ستون اصلی هیدرولیک از یک طرف به سیلندر و از طرف دیگر به سه ستون دیگر یا دو ستون و یک ستون هیدرولیک وصل میشود همچنین دو فلکهٔ فلزی شیاردار به ستونها متصل است که در انواع بزرگ قابل نصب میباشد و اینها همه به وسیلهٔ اسکلت طراحی شده و خود پروفیلهای اسکلت به آن متصل شدهاند و فلکههای نگهدارنده نیز در قسمت بالای بدنه اصلی نصب شدهاند. پروفیل هیدرولیکی از دو چاله تشکیل شده که یکی از آنها پیستون طراحی شده که از همان ستون سیلندر به پمپ روی کابین متصل میشود. پاور (موتور) این آسانسور ۱۰ برابر کوچکتر از پمپهای معمولی است. در قسمت جلوئی یک پوشش جوش داده شده و در قسمت بالا هدایتکنندهای وجود دارد که توسط اورینگ از نشت مایع متحرک جلوگیری میکند.
این آسانسورها تماماً بهصورت استوانه طراحی گردیده، درهای آن بهصورت نیمدایره بوده و کابین کاملاً گرد میباشد و به خاطر خود ایستا بودن در آن بهجای شیشه از پلیکربنات کاملاً شفاف استفاده شده است که در صورت درخواست مشتری میتوان با مبلغ کمی اضافهتر از پلیکربنات رنگی نیز استفاده کرد.
● ”چگونگی عملکرد آسانسور“
در پروفیل پیستون هیدرولیکی داخل قسمت جلوئی که به پمپ متصل شده حرکت میکند در قسمت بالائی سه مخزن وجود دارد که به وسیله هدایتکنندهئی که در قسمت بالائی ستون هیدرولیکی است، به قسمت بالائی ستون هیدرولیکی وصل میشود. این سه مخزن و فلکهٔ هرزهگرد به قسمت بالائی کابین متصل میشوند.
بهمنظور حرکت کابین به جهت بالا پمپ به پیستون متصل شده حرکت آن به سمت بالا را موجب میشود در نتیجه مخزن بعد از گذشتن از فلکه هرزهگرد کابین را به طرف بالا میکشد.
بهمنظور به حرکت در آوردن کابین به سمت بالا آسانسورهای کیورینال مجهز به فلکهٔ الکتریکی برای مایع متحرکاند که اجازهٔ ورود مایع به پیستون برای حرکت در قسمت جلوئی و برگشت کانال از پروفیل هیدرولیکی را میدهد.
آسانسورهای هیدرولیکی کیورینال با گیربکس مستقیم، عملکردی معمولیتر از هر نوع آسانسور دیگر دارد. ایستادن در هر طبقه، ایستادن اضطراری کابین و آژیر پر صدا از ویژگیهای آن میباشد. پاراشوت یا چتر نجات امنیتی وسیلهئی است که در صورت قطع شدن ارتباط مخزن یا فشار روغن عمل میکند بنابراین اگر کابین در حال سقوط باشد پاراشوت سریعاً با حالت فنری به محورها فشار آورده و موجب توقف آرام کابین میشود.
در مقابل در انتهای هر محور نیز یک قطعه مکانیکی وجود دارد که با کفشکهای تفلونی مانع سقوط آسانسور خواهد شد.
فشاری که روی ترمزها اعمال میشود دقیقاً برابر وزن کابین است و اگر فشار بالاتر باشد ترمز اضطراری فعال میشود بنابراین هیچ خطری متوجه مسافران نخواهد شد.
بهعلاوه هدایتکننده توسط سه روزنه یا دهنه به pvc وصل شده که این روزنهها با مواد پلاستیک پلیپک پوشانده شده که از نشت مایع هیدرولیکی جلوگیری میکند جهت طولانی کردن مقاومت پروفیل هیدرولیکی در کانالهای خارجی قسمت دهنهها و خارج از این کانالها در مسیر برگشت مکانیزه شده، توسط غلاف با اورینگ مربوطه وصل شده و با واشر و مهره به بدنهٔ اصلی متصل میشود.
سیستم موتور از پمپ سه فاز شناور با قدرت سه اسب، با فشار ۵ تا ۱۰ کیلوگرم بر سانتیمتر و سه کابل pvc تشکیل شده که نقش انعطافپذیری میله قدرت پیستون را تأمین میکند. فلکهٔ فلزی شیاردار توسط پلاستیک محصور شده که عملکرد را نرمتر میکند و به جهت اصطکاک پائین کابل و فلکه نیاز به تعمیرات ندارد. مایع هیدرولیکی شامل مخلوطی از آب و روغن با چگالی پائین است. قطعات زیرمجموعه باید روغنکاری شده و از مایع ضدزنگ که از اکسیده شدن آن جلوگیری میکند استفاده شود با توجه به اینکه پیستون آغشته به زینک است درصد ریسک اکسیده شدن قطعات به حداقل میرسد بدین لحاظ پیستون ما تحت پوشش کامل زینک بوده و قطعات آن اکسیده نخواهد شد.
مزایای آسانسورهای هیدرولیک: 1- برخورداری از ضریب ایمنی بالا به دلیل عدم وجود احتمال سقوط آسانسور 2- در آسانسورهای هیدرولیک علاوه بر اینکه موتورخانه در بالای چاه قرار نمیگیرد، چاه آسانسور نیز میتواند بدون سقف باشد که در طراحی معماری قابل توجه است 3- آسانسورهای هیدرولیک حدوداً 12 درصد کمتر از آسانسورهای کششی فضا اشغال میکنند 4- در حال حاضر بسیاری از معماران در طراحی ساختمانهای کمتر از 5 طبقه و بسیار لوکس مانند هتل ها، مراکز تجاری، ساختمانهای مسکونی دوبلکس، تریپلکس و ... از آسانسورهای پانوراما (شیشه ای) استفاده مینمایند که انتظار دارند علاوه بر نقش کاربردی آسانسور در ساختمان، از نظر زیبایی نیز در معماری کلی نقشی ایفا نماید. با توجه به اینکه آسانسورهای هیدرولیک فاقد وزنه تعادل میباشند (وزنه تعادل در آسانسورهای کششی یک وجه چاه را به خود اختصاص میدهد)، علاوه بر در ورودی که میتواند شیشه ای باشد کابین، در سه وجه دیگر نیز قابلیت اجرای شیشه را داراست. شکل 1، یک آسانسور تمام هیدرولیک را نشان میدهد. 5- در صورتی که نیروی پایین آمدن آسانسور هیدرولیک با استفاده از نیروی جاذبه زمین تامین شود نه تنها در حین پایین آمدن مصرف انرژی تقریبا صفر است بلکه میتواند سرعت پایین آمدن آسانسور را نیز افزایش داد. | ||||||||
نحوه آرایش جکها و اتصال آن به کابین آسانسور: به طور کلی ارتباط جک به عنوان محرک کابین آسانسور به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم،در 3 حالت مختلف به شرح زیر است: شکل 2 نشان دهنده یک سیستم 2:1 است. که در این حالت طول کورس جک معادل نصب کورس حرکت کابین خواهد بود که در حالت الف با یک جک میباشد و در ظرفیتهای بالاتر و کابینهای بزرگتر از دو جک استفاده میشود. (حالت ب) شکل 3-الف- آسانسورهای هیدرولیک با جک مستقیم در زیر، مجموعه ساده ترین نوع آسانسورهای هیدرولیک هستند که در صورت وجود فضای لازم بهترین انتخاب در جکهای مستقیم است و از زیر کابین نصب میشود که در حالت ب با دو جک نمایش داده شده است. شکل 4-الف- آسانسور هیدرولیک با جک مستقیم از بغل است. در سیستمهای مستقیم که امکان کندن حفره در کف چاه وجود ندارد جک به بغل منتقل میشود تا قسمت بیشتر جک در چاه قرار گیرد و نیاز به کندن حفره به حداقل ممکن کاهش یابد. و در حالت ب حالت دو جک نشان داده شده است. | ||||||||
فضای مورد نیاز برای آسانسورهای هیدرولیک خودروبر: با توجه به تنوع آسانسورهای هیدرولیک ابعاد چاه و کابین را برای آسانسورهای خودروبر که یکی از متداول ترین نوع آسانسورهای هیدرولیک است، مورد بررسی قرار میدهیم. نحوه اتصال جک مطابق با شکل 5 بطور مستقیم از زیر میباشد: بطور معمول آسانسورهای خودروبر دارای ظرفیت از 5/2 تا 7 تن هستند که دارای حداکثر 5/8 متر طول برای جک تک مرحله ای (1 Stage) و 17 متر برای جک دومرحله ای (2 Stage) هستند. - ابعاد کابین در آسانسورهای خودروبر معمولاً به عرض 220 تا 280 سانتیمتر و عمق 450 تا 600 سانتیمتر میباشد. - فضای موردنیاز برای چاه آسانسور خودروبر به صورت زیر است: 100 تا 50 + عرض کابین = عرض چاه cm (متناسب با نوع در آسانسور) 50 تا 30 + عمق کابین = عمق چاه cm | ||||||||
- در کف چاه حفره برای استقرار جک به قطر cm 50 در مرکز ثقل کابین تعبیه میگردد که عمق آن برای جک یک مرحله ای (1 Stage) به صورت cm 50 + طول مسیر حرکت و برای جک دو مرحله ای (2 Stage) به صورت cm 50 + طول مسیر حرکت / 2 محاسبه میگردد. - موتورخانه آسانسورهای هیدرولیک معمولا در کنار چاه آسانسور تعبیه شده و به دلیل نوع سیستم میتواند تا 12 متر با چاه فاصله داشته باشد که خود از مزایای این سیست است، ارتفاع موتورخانه حداقل 2 متر و ابعادی حدود 5/2 × 5/2 متر دارد. - انواع در، در آسانسورهای هیدرولیک عموماً شامل 1- گیوتینی که در از وسط باز شده و نیمی از آن به سمت بالا و نیمه دیگر به سمت پایین میرود. 2- کشویی که به صورت انعطاف پذیر در ریل حرکت کرده و به سمت بغل کابین هدایت میشود. 3- تلسکوپی، سانترال یا تلسکوپی – سانترال میباشد که قبلا در مورد این درها توضیحاتی ارائه شده است. | ||||||||
برخی از سیستم های تعلیق در آسانسور هیدرولیک در زیر نشان داده شده است:
| ||||||||
نحوه ی کار آسانسور هیدرولیک باچرخش موتور الکتريکي ، تلمبه روغن را از مخزن به سيلندر پمپاژ مي کند هنگامي که ظرفيت سيلدر پر شد روغن با فشار پيستون و کابين متصل به آن را به طرف بالا حرکت مي دهد هنگامي که کابين به طبقه مورد نظر مي رسد سيستم کنترلي آسانسور علامتي را به موتور الکتريکي مي فرستد تا کار پمپاژ روغن به تدريج قطع شود وقتي آسانسور بخواهد به طبقه پاين حرکت کند سيستم کنترل آسانسور يک علامت به دريچه مي فرستد تا دريچه باز شود سنگيني کابين و مسافران باعث مي شود تا پيستون به سيلندر فشار آورد و روغن از راه دريچه باز شده دوباره به مخزن بر گردد هرگاه آسانسور در طبقه زيرين توقف کرد سيستم کنترل آسانوسر دوباره دريچه را مي بندد.
مصرف انرژي در آسانسورهاي هيدروليک مصرف انرژي 5/4 برابر کششي دو سرعته و 5 برابر کششي تک سرعته است.
- هم چنين جک هاي تلسکوپي به دليل عايق حرارتي و نيز اصطکاک ايجاد شده در ياتاقان ها،منبع ديگر گرما هستند بنا بر طبيعت جک تلسکوپي وقتي که پيستون بسته مي شود تمامي روغن داخل جک به داخل منبع باز نمي گردد پس حتي با خنک کردن روغن منبع،روغن محبوس در جک خنک نمي شودو مشکل همچنان باقي است.
- بدليل سازگاري اجزاء هيدروليک کابلي (هيدروبکسلي)که بصورت ترکيبي از کششي و هيدوليک جک يک مرحله اي مي باشد و توانئي کشش کابل تا 100 فوت سيستم هيدروليک سيمي در دهه اخير بسيار رايج شده است.از طرف ديگر قسمت خنک کننده سيستم هيدروليک مي تواند به صورت جداگانه نسبت به بقيه موارد کنترل شود.
- کاهش وزن کابين - افزايش راندمان پمپ - افزايش راندمان موتور - کاهش قدرت موتور - سيستم کنترل شير پيشرفته جهت کاهش زمان by pass - استفاده از وزنه تعادل (اين کار مصرف انرژي را کاهش مي دهد ولي ممکن است توجيه اقتصادي نداشته باشد.) - استفاده از کنترل سرعتVVVF
- عدم ساخت موتورخانه در بالاي چاه آسانسور - ارتفاع کم حرکت - ظرفيت بالاي حمل بار در سرعت پايين سخن به ميان مي آيد همواره توجه ما به آسانسورهاي هيدروليک معطوف مي شود.
مزيت ها: - عدم نياز به موتورخانه در بالا و رعايت اصول طراحي و معماري در ساختمان خاص - کاربرد در مواقعي که امکاني براي ساخت موتورخانه در بالا وجود ندارد - امکان نصب در ساختمان هاي موجود داخل ساختمان يا بيرون و در کنار آن - صرفه اقتصادي در ظرفيت هاي بالاي 1500 کيلو گرم - برخورداري از ضريب ايمني بالا بدليل عدم وجود سقوط آسانسور - عدم نياز به وزنه تعادل و امکان افزايش فضاي کابين که حدودا 12 درصد کمتر از آسانسورهاي کششي فضا اشغال مي کند. - در صورتي که نيروي پايين آمدن آسانسور هيدروليک با استفاده ار نيروي جاذبه تامين شود نه تنها در حين پايين آمدن مصرف انرژي صفر است حتي مي توان سرعت پايين آمدن را افزايش داد. - توقف ملايم تر و هم تراز شدن بهتر در طبقات - حرکت آسانسور در هنگام قطع برق
محدوديت ها: - ارتفاع حرکت پايين - تعداد استارت خور پايين در مقايسه با سيستم هاي کششي - محدوديت سرعت حداکثر يک متر در ثانيه - استفاده زياد روغن و مخطر آلودگي - مصرف انرژي بالا - حرارت - حفر زمين براي جايگذاري جک(سيستم جک از زير) موارد استفاده: - انبار قطعات و فرايند توليد جهت ارتباط طبقات - در محيط هاي قابل اشتعال رنگ سازي،پالايشگاهها جهت حمل بار سنگين - در چايخانه جهت حمل کاغذ و کتاب - در پارکينگ هاي طبقاتي جهت جابجائي اتومبيل - در مراکز خريد،هتل ها بيمارستانها و مازل جهت حمل بار مسافر
امکانات ويژه: - امنيت و عمر بيشتر - قدرت بالا - تمرکز وزن و مجوعه آسانسور مستقيما روي زمين افزايش ايمني در برابر زلزله - آزادي در محل قرار گيري موتورخانه - مصرف انرژي فقط هنگام بالا رو - تا ارتفاع 20 متر - تا ظرفيت 10 تن آسانسورهای هیدرولیک ماشین بر
|