دلایل رواج آسانسورهای هیدرولیکی
وضعیت در اروپا و ایران
در ایران نسبت تعداد آسانسورها به تعداد کارکنان نصف میزان میانگین در اروپا می باشد که از این موضوع می توان نتیجه گرفت که رقابت در بازار ایران از لحاظ تعداد رقبا ، چالش انگیزتر از دیگر نقاط اروپا می باشد . نمودار بعدی ، درصد آسانسورهای نصب و راه اندازی شده در اروپا در همان سال را نشان می دهد .
می توان مشاهده کرد که بازار توسط آسانسورهای کششی بدون موتورخانه تقریباً انحصاری است . بیشترین تعداد آسانسور نصب شده در یونان مربوط به آسانسورهای هیدرولیک بوده ( تقریباً 85% ) ، در حالیکه در ایران مدل کششی همراه با Machineroom ، ( در حدود 8/84% ) ، در صدر جدول آسانسورهای نصب شده قرار دارد . آسانسورهای هیدرولیک و بدون موتورخانه به ترتیب 9/9% و 1/7% از سهم بازار ایران را در اختیار دارند .
در اروپا عموماً ساختمانها کوتاه و یا دارای ارتفاع متوسطی هستند . از آنجائی که شرکتهای چند ملیتی بر بازارها مسلط هستند بخصوص در زمینه سیستم جدید بدون موتورخانه در نتیجه شرکتهای کوچک سعی کردند با پائین آوردن قیمت خود را در دامنه رقابت حفظ کنند .

در نمودار زیر فروش شیرهای کنترل (Control Valve ) در کشورهای مختلف بصورت درصدی نشان داده شده است و از آنجا می توان موقعیت کنونی بازار آلمان را مشاهده کرد . میزان تقاضای شیر در آلمان به علت گسترش تقاضا در بالابرهای بدون موتورخانه کاهش داشته اشت ، هر چند کشورهای دیگر در این زمینه ثبات بیشتری داشته اند . ( بیشترین فروش شیر در یونان و آمریکا بوده است .) موقعیت کشور ایران شباهت زیادی به کشورهای در حال توسعه در خاورمیانه و خاور دور دارد و آن دغدغه هائی است که شرکتهای چند ملیتی با در دست گرفتن بازار ایجاد کرده اند . در کشورهای در حال توسعه مانند ایران نصب آسانسور در ساختمانهای بلند عاملی در افزایش کیفیت ساختمان است . شمار بسیاری تولیدکننده آسانسور و قطعات مربوط به آن و همچنین مراکز سرویس کاری آسانسور با تکیه بر فروش آسانسورهای با موتورخانه به کار خود ادامه می دهند . اکثر این شرکتها با تعداد معدود و بودجه محدود در این صنعت مشغول به کار هستند . بعضی از این شرکتها چنانکه باید از استانداردها پیروی نمی کنند اما قیمت پائین آنها مالکین و سازندگان ساختمان را به خود جذب می کند .

شایعاتی چون دارا بودن گواهیهای استانداردی چون : ISO و CE برای جلب مشتری خود مسأله ای نگران کننده است و این شایعات خود امری مؤثر در تفاوت قیمتها بین یک کالا با کیفیت مطلوب و یک کالا با کیفیت پائین است از طرفی دیگر مطلع نبودن مشتری از خصوصیات یک آسانسور با کیفیت موجب می شود که مشتریان انتخاب خود را بر اساس قیمت پائین پایه ریزی کنند . آسانسورهای هیدرولیکی در ایران چندان شناخته شده نیست و تعداد معدودی از سازندگان ساختمان این نوع بالابر را پیشنهاد می کنند . کمبود مهندسین و تکنسین های خبره در صنعت آسانسور خود تأثیر بسزائی در چگونگی نصب و سرویس آسانسورهای هیدرولیکی داشته است .
نصب آسانسورهای کششی برای شرکتهای کوچک که در این زمینه آشنائی دارند ، بدون در نظر گرفتن گزینه های بهتر ، آسان تر و نیازمند تخصص کمتر می باشد . چنین رفتاری از کمبود اطلاعات از مزایای آسانسورهای هیدرولیک ، که عموماً دارای نسبت قیمت به عملکرد بهتری نسبت به آسانسورهای کششی می باشند ، نشأت می گیرد . با این اوصاف ، محبوبیت آسانسورهای هیدرولیک در ایران پیوسته و یکنواخت در حال رشد می باشد . به طور کلی ، راه حل های خطرناک نباید وارد سیستم حمل و نقل عمودی شوند .
تولیدکنندگان آسانسورهای بدون موتورخانه ، اذعان می دارند که قراردادن ماشین در یک محور استوانه ای ، یا در چاله و یا در ارتفاع ساختمان ، یک راه حل مشروط امنیتی می باشد . آسانسورهای بدون موتورخانه ، ممکن است در شرایط خاصی ایمن عمل کنند ، در حالیکه لازم به یادآوری است که آنها در شرایط مختلف به کار برده می شوند .
خطرناک ترین وضعیت زمانی اتفاق می افتد که چنین آسانسورهای ناامنی در مناطق زلزله خیز مجوز فعالیت می گیرند . معلق نگه داشتن ماشین در یک محور استوانه ای تضمینی برای تحمل تکان های زلزله بدون واژگون شدن را در بر ندارد . به عنوان مثال ، 93% از خاک ایران در مکانهای فعال زمین لرزه و 98% از کل جمعیت در خطر زمین لرزه قرار دارند . بر طبق آمارها ، 97% از کل ساختمانهای ایران دارای 6 طبقه یا کمتر می باشند.
نـتـیجه گیری
بر اساس اطلاعات ارائه شده فوق و مزیتهای آسانسورهای هیدرولیکی و با توجه به شرایط جغرافیائی ایران به نظر می رسد بایستی برنامه های منسجمی جهت ترویج فرهنگ استفاده از آسانسورهای هیدرولیک مخصوصاً در ساختمانهای عمومی در نظر گرفته شود . این مهم بایستی با بسترسازی مناسب در راستای توسعه نیروی انسانی ماهر در این بخش همراه باشد .
از آنجائیکه در ابتدا آسانسورهای کششی بدون موتورخانه موجب صرفه جوئی در فضا می شدند ، متقاضیان بیشماری داشتند ، هر چند این مسأله را نباید به عنوان امری در کاهش انتخاب آسانسورهای هیدرولیکی تفسیر کنیم ، چرا که تولید سالانه شیرهای کنترلی هیدرولیک در حال افزایش می باشد .
+ نوشته شده در شانزدهم اسفند ۱۳۹۱ ساعت 22:4 توسط
|